Merhaba, bu konuyu uzun zamandır açmak istiyordum ama bir türlü fırsat bulamadım. Nihayet açıyorum

Platin ve meksefe değişim aralığının 2 haftaya kadar inmesiyle bu projeyi yapma kararı almıştım. Piyasada artık kaliteli platin ve meksefe bulamıyoruz, aldığımız malzemelerin de ömürleri kısa oluyor. 2017 başından mayıs ayına kadar 4-5 kere platin meksefe değişimi yaptık. Asıl sıkıntılı olan meksefe fakat meksefe giderken yanında platini de götürdüğü için her defasında ikisini birden değiştiriyoruz
Tabi her değişim için malzeme ve işçilik 50TL gidiyor

En son değişimden 2 hafta sonra tekrar ilk çalışma, rölanti bozukluğu vb baş gösterince araştırmalara başladım. Yabancı bir siteden bulduğum ve kullananların olumlu dönüş yaptığı eski bir devre şemasını toleransı daha yüksek şekilde modernize ettim ama asıl amaç piyasada bulamadığım malzemeleri bulunabilen malzemelerle güncellemek

Projeye geçelim;
Proje: Eski Tip Platinli Ateşlemeyi Platin Kumandalı Transistörlü Ateşlemeye (Yarı Elektronik Ateşleme) Çevirme
Araç: 1993 Renault 9 Spring
Ateşleme Sistemi: Renault 12 Platinli Klasik Ateşleme Sistemi
Açıklama: Devrenin M1 ucu kontak açıldıktan sonra +12V alan bir yere bağlanacak, ben bobine gelen +12V kablosuna bağladım. M2 ucu bobinden platine takılan kablonun yerine takılacak ve platinle bobin arasında ki eski bağlantı iptal edilecek. M3 ucu Bobin üstünde ki – işareti olan tarafa bağlanacak. M4 ucu nötr uçtur, şase üstünde müsait bulduğunuz yere bağlayabilirsiniz.
Distribütörde ki meksefe iptal edilecek. Artık meksefenin görevini devremiz yapacak. Platin üzerinden ise platinin açılıp kapanmasını anlamak için çok küçük miktarda akım geçiriliyor, önceden 5 Ampere kadar akım geçiyordu. Artık platinimizin tek görevi ateşleme zamanını belirlemek yani kumanda

Devrede ki R3 R4 R5 dirençleri biraz ısınır bu normaldir. Yine de devre elemanları üstünde hava sirkülasyonu sağlamak için küçük bir fan kullandım ve farın üstünden doğru soğuk hava çekmesini sağladım. Bu şekilde Mayıs ayından beri kullanmaktayım. Yazın Amasra’da deniz kenarında, asfalt eriten sıcaklıkta, yağmurlu günlerde, uzun yolda, şuan Ankara’nın ayazında vs deneme fırsatım oldu ve hiçbir zaman ilk çalışma problemi ve diğer problemleri yaşamadım. Araç 7 aydır (10Bin KM’den fazla) platin meksefe daha yeni değişmiş gibi çalışıyor. Ayrıca alt devirler ve üst devirler hissedilir derecede canlandı, çekiş arttı ve yakıt tüketimi de azaldı.
Devre Şeması;

Yapım Görüntüleri;

Bu devreye kullanmadığım bir adaptörün dış kasası tam oldu


Bir de fan ekledim

Araç üzerinde ki görüntüler;

Nötrü vakum topunun altından aldım


Kaput içi de baya kirlenmiş

Son olarak soğuk hava girişi için farın üstünden boru yaptım. Borunun yağmurlu havalarda vs eger su alırsa devreye su gitmesin diye kalın telden iskelet oluşturdum ve dışına kumaş geçirdim

En son olarak bir süre test ettikten sonra kabloları toparladım

Maliyeti elimde olan malzemeleri de kullandığım için ve işçilik bana ait olduğu için 30TL. Normalde de malzeme fiyatı 50TL’yi geçmez.
Eski tip ateşleme sistemi kullananlara kesinlikle tavsiye ederim.